Kása Béla Fotográfus
Kása Béla 1952-ben született Pécsett. 1965-ben családjával Németországba költözött, ahol iskoláit végezte. 1979-ben a kölni Képzőművészeti Szakfőiskola Művészeti és Formatervezési Karán szerzett diplomát művészi fotográfia szakon. Európa legnagyobb képes magazinjainak, a Stern-nek és a GEO-nak dolgozott. 1982-ben visszaköltözött Magyarországra. 1985-től népzenei együttesek és szólisták lemezeihez és propaganda anyagaihoz készít fotókat. Képszerkesztője a Mag című népzenei újságnak. Kiállításai voltak Budapesten, Gödöllőn, Győrött, Pécsett, Szegeden, Szombathelyen, Ausztriában, Dániában és az USA-ban.
A fotózást középiskolás korában, Kastlban, a németországi magyar gimnáziumban kezdte el. Egy, fotózással foglalkozó barátja, akivel együtt játszott a zenekarban, vitte be a sötétkamrába és mutatta meg neki egy fénykép megszületésének titkát. (Ez a barát Maczky László volt, akinek 1985-ben volt kiállítása múzeumunkban.) Csere-berével szerzett fényképező gépet, és képei örömet okoztak mindenkinek. Kása Béla elindult pályáján. Sikeres fotográfus lett belőle.
1973-ban nagy fordulat állt be életeben. Erdélybe utazott. Nemcsak a táj, az emberek, az évszázados élő hagyományok hatottak rá, de ekkor került a népzene bűvkörébe is. Megtanult brácsázni, bőgőzni, népzenét gyűjtött és fényképezett… “Nagy feladatom az életben: magamnak, a gyerekeimnek és az utókornak megörökíteni azt a világot, melynek már én is csak csodálója lehettem, részese nem igazán, mert későn születtem. De azt szeretném, hogy még az utánunk következő nemzedékek is lássanak belőle valamit.” Húsz éve fényképezi a népzenészeket nagy szeretettel, hozzáértéssel és lélekkel.
Remek portré fotóinak a titka az egyénekkel való kapcsolatteremtés. “Az agyban, a lélekben és a szívben történik meg az expozíció” – mondja Kása Béla.
A fotózással mindig az volt a célja, hogy érdekes egyéniségeket, arcokat, örökítsen meg a maguk természetes környezetében. Bemutatni azon őszinte érzéseket, amik minden emberben élnek.
Amerikai Magyar Múzeum, 53. sz. kiadvány, 1997